Treninzi

Funkcionalni trening

Medicinski fitnes

Grupne vežbe

Workout basic i advance

Ovaj oblik treninga je nesto što bi svako od nas trebalo da radi. Zašto?

Sada ćemo se ukratko osvrnuti na glavne prednosti ovog oblika treninga. Glavna reč u samom nazivu je Funkcija. Funkcija je suština, tačnije funkcionalni trening je fokusiran na obrazce pokreta koji imaju svrhu. Svrha treninga može biti težnja da budemo bolji u izvođenju svakodnevnih aktivnosti kao što su šetnja, spuštanje u čučanj kako bismo podigli nešto teško sa poda, ustajanje ili sedanje na stolicu, ali i kao priprema za profesionalno bavljenje sportom. Funkcionalni trening nas jača na određeni način tako se stečene sposobnosti direktno prenose na aktivnosti van sale za vežbanje. Za većinu ljudi praktična primena funkcionalnog treninga je da svakodnevne aktivnosti učine lakšim za izvođenje.

Funkcionalni trening tipično sadrži složene vežbe kao što su čučnjevi, iskoraci, mrtvo dizanje itd. Sve ove vežbe zahtevaju kombinovanu i koordiniranu aktivnost više grupa mišića. Značaj ovih vežbi ogleda se u tome što je oponašanje pokreta iz svakodnevnog života kao sto je povlačenje, guranje, čučanj, rotacije itd. bolje od izolacionih vežbi kakva je npr pregib bicepsa sa bućicom. Ovo možemo objasniti na jednostavan način: koliko često vam se dešava da nešto podižete sa visine vašeg struka koristeći samo snagu bicepsa? Verovatno retko. A koliko puta ste morali da se spustite u čučanj kako biste nešto podigli sa poda, ili napravili iskorak kako biste vezali pertle, gurnuli vrata? Ovaj odgovor je, pretpostavljamo, svakodnevno.

Da bismo jedan trening smatrali funkcionalnim neophodno je da se pokret koji izvodimo odvija u više zglobova ali i više ravni. Ovo znači da pokrete izvodimo kretajući se napred, nazad, u stranu, uz pridružene rotacije. Zbog fukcionalnosti ove vežbe zahtevaju upotrebu slobodnih težina, a ne mašina koje bi pokret učinile ograničenim. Kao primer možemo navesti jačanje kvadricepsa na masini za nožnu ekstenziju. U svakodnevnim aktivnostima retko, gotovo nikad ne koristimo samo izolovanu kontrakciju kvadricepsa, već ćemo njegovu aktivnost izražavati kroz saradnju sa gluteusom, zadnjom ložom i mišićima trupa. Izvođenjem funkcionalnog pokreta kao što je čučanj je mnogo efikasnije iz perspektive treninga snage, a omogućava nam da
uvežbavamo da naši mišići rade združeno iz razloga što oni skoro nikada ne rade izolovano.


Sve prethodno rečeno o značaju fukcionalnog treninga ne znači da su izolovane vežbe loše i bez svrhe. Ukoliko radimo sa osobom koja ima neki oblik akutne povrede, a neophodno je raditi na jačanju pojedinačnog mišića tada moramo izolovati dati mišić i raditi na povećanju njegove snage. Ako treniramo kako bismo bili u formi ili unapredili opšte zdravlje, tada naš trening treba sadržati što više složenih vežbi. Izolacione vežbe svoju primenu nalaze kada radimo na problemu slabosti određene grupe mišića ili stabilizaciji pojedinačnih zglobova.

Funkcionalni trening poboljšava sposobnost vašeg tela da radi efikasnije kao celina. Neophodno je da uskladimo nas um i mišiće da nauče kako da regrutuju različite grupe mišića u cilju izvođenja zadatka. Ovaj oblik treninga poboljšava našu koordinaciju, balans, kao i svest o telu smanjujući rizik od slučajnih povreda.
Pokretanje tela na način koji aktivira više različitih grupa mišića zahteva visok nivo koordinacije, fokusa i snage trupa (složeni pokreti su veoma efikasni za jačanje mišića trupa i stabilizaciju).


U okviru funkcionalnih treninga koji će se sprovoditi u našoj ambulanti Fizio Vitalis bitno mesto
imaće neki od sledećih vežbi:


– Čučanj (sa bučicama, ravnom šipkom, prednji, zadnji, medicinkama…)
– Iskoraci (napred, nazad, lateralni)
– Povlačenje u pretklonu
– Sklekovi
– Mrtvo dizanje
– Mrtvo dizanje sa jednom nogom, itd.


Svaki trening se izvodi uz stručni nadzor naših terapeuta, uz neophodna prilagođavanja vašoj fizičkoj spremi, godinama starosti, zdravstvenom stanju, kako individualno tako i u manjim grupama (do 5 osoba).